Klub Fachowca

Moja lista zainteresowań
Opony sezonowe czy wielosezonowe, jakie wybrać ?
Kończy się lato i część kierowców stoi przed dylematem. Kupić komplet nowych opon zimowych czy może tym razem zdecydować się na wielosezonowe? 

Kilkanaście lat temu problemu nie było. Zimy były śnieżne, a wybór opon całorocznych jak na lekarstwo. Dodatkowo panowało przekonanie, że jeśli coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Dziś sytuacja wygląda inaczej. 

Dla kogo opony wielosezonowe?

Na zakup opon wielosezonowych mogą się zdecydować kierowcy podróżujący najczęściej w obszarze zabudowanym, tam gdzie o stanie nawierzchni nie zapominają służby drogowe, pokonujący niewielkie odległości, np. osoby dojeżdżające do pracy czy taksówkarze, oraz ci bez tzw. ciężkiej nogi. Przy oponach sezonowych powinni pozostać kierowcy o sportowym zacięciu, którzy zwykle pokonują duże odległości, np. przedstawiciele handlowi, posiadacze samochodów z ponadprzeciętnymi osiągami oraz narciarze i osoby wybierające się zimą w góry.
Czy opony wielosezonowe są odpowiednie do polskich warunków zimowych?
Montowanie opon wielosezonowych to rozwijający się wśród kierowców trend. Ewentualne wątpliwości, czy decydować się na ten rodzaj ogumienia, pojawiają się przede wszystkim w kontekście zimy i tego, jak opony wielosezonowe poradzą sobie w niesprzyjających warunkach, jeśli takie wystąpią. To, że od kilku lat praktycznie nie mieliśmy śniegu na drogach w Polsce, nie oznacza, że sytuacja się nie zmieni, ale nawet przy śnieżnej zimie w wielu przypadkach ogumienie wielosezonowe będzie wystarczające – dzięki zastosowaniu specjalnego bieżnika i wysokiej jakości mieszanek gumowych. Dobór mieszanki i konstrukcja bieżnika powodują, że opony poradzą sobie na śniegu – z wyłączeniem bardzo stromych, górskich podjazdów, na których i tak zwykle rekomendowane jest użycie łańcuchów. Opony wielosezonowe sprawdzą się zatem w polskich warunkach miejskich oraz na drogach często odśnieżanych, a po takich porusza się bardzo duża grupa kierowców w Polsce.

Czy opony wielosezonowe poradzą sobie lepiej niż sezonowe?

Wystarczy, że temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza, a na mokrej jezdni ogumienie letnie może nie spełniać odpowiednio swojej funkcji. Tymczasem opony całoroczne w takiej sytuacji poradzą sobie znacznie lepiej. Także w temperaturach przekraczających 10 stopni Celsjusza. Opona wielosezonowa zapewni bardziej optymalne warunki podróżowania niż opona zimowa, a przecież nierzadko dzisiejsze zimy przynoszą takie temperatury i przestaliśmy to traktować jako anomalię.

Na co zwrócić uwagę decydując się na ogumienie całoroczne?

Kierowcy często decydują się na zakup opon całorocznych ze względu na oszczędności przy sezonowym przekładaniu opon. Należy jednak pamiętać, że nie są to opony nieścieralne, dlatego należałoby je rotować, co 10-15 tys. km, czyli około raz do roku i dodatkowo wyważyć. Co więcej, wykonując tę czynność, trzeba także przeprogramować czujniki ciśnienia, jeśli koła takowe posiadają. Plusem jest to, że „przekładkę” można zrobić w dowolnym momencie i nie wymaga to od kierowcy czekania na wolny termin w szczycie sezonu.

#ProfiAuto #DoradcaProfiAuto #opony #OponyWielosezonowe

Powrót